حیا/6

بسم الله الرحمن الرحیم

  عوامل و عواقب ترک حیا

رابطه عمل و حیا به گونه ای است که عملی ممکن است باعث کم شدن حیا شود و بعد کم شدن حیا ما را بیشتر به ان عمل ترغیب کند؛لذا آنچه از عوامل ترک حیا است،خود از عواقب آن نیز محسوب می‌شود و بالعکس.

عوامل ترک حیا:

1-حاجت‌مندی از مردم:چنان‌که امام سجاد(ع)،طلب حاجت از مردم را باعث خواری در زندگی و از بین برنده‌ی حیا و کاهش‌دادن وقار می‌دانند.البته اگر کسی مجبور شد و حاجتی خواست،باید مراقبت کرد که حیای او نریزد.

2-فقر:فقر و تنگ‌دستی توان چنان فشاری را دارد که آدمی مجبور شود دست از حیا و ایمان بردارد.و به قول معروف «در گدا حیا نبود».

3-جهل:پیامبر اکرم(ص) خصوصیات زیادی را برای انسان جاهل بیان میکنند؛ازجمله:«انسان جاهل،خدا را مراقب اعمال خود نمی‌داند و از او حیا ندارد.»

4-غربت و گمنامی:انسان‌های فاقد شخصیت اگر در جایی باشند که کسی آنان را نشناسد،ضریب خطا و ارتکابشان به زشتی ها بالا می‌رود و عدم شناخت محیط از آنها،باعث می‌شود از اعمال خلاف خود حیا نکنند.

5-دروغ:کلید همه‌ی بدی‌ها و قبیح‌ترین کارهاست و یکی از موانع تحقق حیا می‌باشد.حضرت علی(ع)می‌فرمایند:«دروغگو،حیا ندارد.»     

حضرت علی(ع)می‌فرمایند:«دروغگو،حیا ندارد.» 

از عوامل دیگر ترک حیا می‌توان به «موسیقی‌های حرام»،«حرمت شکنی‌ها»،«مداومت بر گناه» و «تجاوز جنسی» اشاره کرد.  

عواقب ترک حیا:   

 1-عمل سوء:فعل بد از کم‌حیایی است. 

 2-مردن قلب:امرالمؤمنین(ع)،مرگ قلب را از عواقب عدم پارسایی حاصل از کم‌شدن حیا می‌دانند.  

3-محرومیت از عبادت:حضرت زین‌العابدین(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرمایند:«شاید به خاطر کم حیایی من از تو،مجازاتم نمودی و توفیق مناجات و دعا و توبه و توجه در نماز را از من گرفتی.» 

4-حرام شدن بهشت:پیامبر اکرم(ص)می‌فرمایند:«خداوند،بهشت را بر هر انسان بد دهن و گزافه‌گو و کم‌حیایی که بدانچه می‌گوید و درباره او گفته می‌شود،حرام ساخته است.»


برگرفته از کتاب حیا دکتر بانکی


                                                                                        

۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان