کانون مهدویت تسنیم

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کانون مهدویت تسنیم

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کانون مهدویت تسنیم

سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:

نویسندگان

مبانی معرفتی مهدویت/8

بسم الله الرحمن الرحیم

طبق روایات پیامبر اکرم در مورد اینکه دین اسلام به چه کسی ختم می شود در متون روایی شیعه و اهل سنت هیچ مشکلی نداریم. بارها حضرت رسول  فرمودند من شما را بعد از خود سرگردان نمی گذارم.

 کتاب خدا و اهل بیت که  از هم جدا شدنی نیستند و تا قیامت باقی هستند.(  حدیث ثقلین)

+ از زمان امام رضا به بعد خطر از دست دادن ائمه بیشتر وجود داشت مثلاً امام هادی علیه السلام گاهی از پشت پرده با مردم سخن می گفتند چون هم شرایط خفقان حاکم اجازه ارتباط امام با مردم را نمی داد و  هم امام می‌خواستند مردم را برای ارتباط غیبی با امامشان آماده کنند.  فلسفه غیبت صغرا همین است که تدریج مردم بفهمند در شرایطی که در دنیا به وجود آمده باید از دور و یا  با واسطه با وجود غیبی امام ارتباط داشته باشند، بنابراین دوازدهمین امام با ارتباط غیبی خود ما را هدایت می‌کنند .

 از زندگی امامان معصوم  متوجه می شویم که در هر شرایط باید دیندار بود.  یعنی در هر شرایطی از حاکمیت کفر باید در مسیر هدایت  بودچه حکومت معاویه ای چه یزیدی.  همین طور که  یازده امام آمدندتا نمونه زندگی صحیح در شرایط گوناگون تاریخ را به ما نشان دهند تا ما بی الگو و اسوه نباشیم. (هدایت تشریعی)

یعنی در هر شرایطی از حاکمیت کفرباید در مسیر هدایت بود.

 نکته ی بعد این است که  یکی از ویژگی های امام معصوم علاوه بر هدایت تشریعی  توانایی هدایت باطنی یا هدایت به امر است. خداوند در آیه ۷۳ سوره انبیا درباره فرزندان حضرت ابراهیم می‌فرماید ما  امامانی را قرار دادیم به امر  ما هدایت کنند، علامه طباطبایی رحمة الله علیه در المیزان می فرمایند: مقام امر ،مقام کن فیکون است .همانطور که خدا در آیه ۸۲ سوره یاسین می فرمایند :امر خدا اینگونه است که هر گاه چیزی را اراده کرد که بشود،مثل این است که بگوید،ایجاد شو و بشود.

با توجه به این دو آیه علامه طباطبایی می گوید مقام امام در هدایت انسانها مقام کن فیکون است، 

یعنی مقام تحقق و ایجاد بدون زمان است، یعنی امام که خلیفه خداست هم مظهر خلق یعنی ایجاد زمانمندوهم  امر یعنی ایجاد بی زمان است است.

ما در دوران غیبت امام  از هیچکدام  محروم نیستیم ،چون ۱۱ امام معصوم برای ما دین را تبیین کردند و هدایت تشریعی را برای ما روشن نمودند.

 هدایت های غیبی و باطنی هم که لازمه اش توجه امام زمان به قلب ماست،همین حالا توسط امام غایبِ حی و حاضر انجام شدنی است.

البته بعد غیبی ما باید نورانی شود تا با غیبِ کل در مقام انسانی مرتبط شود. 

در اینجا یادآور می شویم انسان یک  حقیقت وجودی است و به اصطلاح فلاسفه «مقولِ تشکیک» است. یعنی وجودی که شدت و ضعف دارد مثل نور. هر چیزی که تشکیک بردار است یک مقام مطلق و یا شدیت محض دارد .مثل علم که یک مطلق دارد که همان علم خداوند است. می دانیم انسانیت یک حقیقت وجودی و تشکیک بردار است.پس  کاملترین مرتبه انسانیت را انسان کامل یا کل الانسان و در زبان دین امام زمان گویند.


برگرفته از کتاب مبانی معرفتی مهدویت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی