جایگاه و معنی واسطه فیض/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع مورد بحث ملاقات هایی که با امام زمان (عج) صورت گرفته میباشد تا روشن شود چقدر باید به این ملاقات ها بها بدهیم   چگونه به صحت و سقم آن پی ببریم.

سه محور باید مورد بحث قرار بگیرد

۱)"هل هو؟" یا اینکه آیا وجود مقدس امام واقعا هست؟

۲)"ما هو؟" چگونه هست؟ و نحوه وجود به چه نحوی است؟

۳)"لم هو؟" او برای چیست؟

انسانیت یک وجود تشکیکی است یعنی دارای شدت و ضعف است.هر چیزی که تشکیکی است یک حد تام و کامل دارد.حد تام انسانیت "انسان کامل" یعنی امام زمان(عج) است.

برای مثال علم وجودی تشکیکی است یعنی ممکن است یک نفر به حقیقتی عالم باشد و دیگری عالم تر. و باید عین العلم وجود داشته باشد‌ که خداوند است.هر تری به عین تری ختم میشود.این مسئله برای چیز هایی که ذات وجودی نداشته باشند و به اصطلاح ماهیت باشند صدق نمیکند.

بنابر این اگر انسان تشکیکی است باید عین الانسان یا انسان کامل وجود داشته باشد.

انسانیت یک حقیقتی است که کشف آن برای انسان سخت است اما ظهورش در سایر انسان ها چیز قابل درک و پذیرفتنی است.

هر چه انسان ها الهی تر باشند به آن حقیقت و آن لطیفه روح انسانی بیشتر متصل اند و به کلامی دیگر انسان تر اند.در همین باب حضرت حجت (عج) میفرماییند:ما امامان (به عنوان انسان کامل) ساخته  و پرداخته پروردگارمان هستیم و خلق در مرتبه بعد ساخته و پرداخته ما هستند.

انسانیت قابل اشاره نیست.یعنی وقتی میگویید فلانی انسانیت دارد کشفی است که شما در شخصیت او کردید.حقایق قدسی عموما این گونه است.همه جا هستند اما محدود به هیچ جا هم نیستند.هم در ظاهر اند و هم در حجاب.

مهم ترین قسمت بحث همان اثبات وجود مقدس حضرت است.تا انسان نداند آن حقیقت هست،به طرف آن جهت نمیگیرد.وقتی درست فهمید که آن حضرت هست تا حدی هم به چگونگی بودن پی میبرد.

چگونگی بودن حضرت حجت(عج): عمده مشکلات افراد در همین نکته است.که یا مسئله را بسیار سطحی میکنند یا منکر آن میشوند.

گاهی برخی خدایی را میسازند و آن را قبول میکنند یعنی ساخته ذهنشان را قبول دارند.برخی هم ساخته ی ذهن خود را رد میکنند.چه فرقی میکند؟ رد و قبول چنین خدایی یکی است.

اعتقاد و انکار به امام زمان نیز همین گونه است.کسی که قبول دارد حضرت هست اما جایگاه آن حضرت را در هستی نمیداند مانند کسی که وجود امام را انکار میکند.

چگونه بودن به آسانی قابل درک نیست.و یک شبه به دست نمی آید.

و موضوع آنقدر مهم است که نشناختن حجت را مساوی با گمراهی در دین میدانند.

برای تدبیر همه ابعاد انسانیمان نیاز به مدبر جامعی داریم که همه مبادی باطنی جان ما را به شکوفایی برساند و به کمال برساند.

این که گاهی شما دلسرد و افسرده اید و میتوانید با زندگی دنیا کنار بیایید به جهت آن است که بعدی از ابعاد وجودتان را رشد داده اید ولی بقیه ابعادتان معطل مانده است و دل را به "امیر در میخانه وجود "نسپرده اید.

این فقط انسان کامل است که واسطه فیض است و به واقع به مدد الهی مدبر عالم است.به همین سبب میگویند راه ارتباط با انسان کامل را باید پیدا کرد.

و تنها از طریق اوست که انسان میتوند تمام ابعاد انسانی اش را رشد دهد

اگر انسان این را فهمید دیگر میداند چرا در ندبه از خدا میخواهیم قلب امام زمان را از ما راضی گرداند‌

مزه انسانیت را چشیدن خیلی کار می‌خواهد .اگر فهمیدیم انسانیت یعنی چه تمام جانمان توجه به انسان کامل شود.

انسانیت یک حقیقتی است که وقتی در انسان محقق می شود آدم  به جایی میرسد که بودنش قرب به حق می‌شود. حالا برای اینکه ما به چنین مرحله‌ای برسیم فقط یک راه است و آن عبارت است از ارتباط با عین انسان هر کس به اندازه ای که توانست از تجلی آن حقیقت مبارک در جان خود بهره بگیرد در شور و نشاط زندگی قرار گرفته است.

حال سوال این است چگونه با حقایق عالم وجود ارتباط پیدا کرد؟

جواب اصلی این است که باید موانع رفع بشود چرا که وجود غیبی در مکانی نیست تا برویم به او برسیم او حاضر و ناظر است.

اول باید سنخیتی با آن حضرت ایجاد کرد.وجوهی که موجب شایستگی برای ارتباط می شود.مودب به آداب شریعت بود و حلال و حرام خدا را به خوبی رعایت کرد بعد هم در حیطه انتظار فرج خود را پایدار نگهداشت.

امام زمان منطقی ترین مقصد:مقصد همه ما انسان شدن است و لاغیر و راه رسیدن به این مقصد جواب دل را به صورت منطقی دادن است حالا که مشخص شد مقصد ما ارتباط با انسان کامل است باید متوجه باشیم این موضوع برای خود راه و رسمی دارد و گرنه" برخیال راست کج را میخرید"

ما امام زمان را ببینیم یا امام زمان ما را؟:

کدام راه صحیح است به حضور رفتن یا به حضور آوردن؟ کدام یک از این دو باید مقصد ما باشد؟

تلاش ما این نباشد که امام  را ببینیم خیلی ها پیامبر را دیده اند ولی به جایی نرسیدند تلاش کنید امام شما را ببیند.

حضور حضرت باید مورد توجه قرار گیرد به نحوی که حضرت از قلب های مومن غایب نیست و هرکس به اندازه ای که وارد وادی ایمان شده است می‌توانند با چشم قلب خود از وجود با برکت است بهره ببرد

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان