کانون مهدویت تسنیم

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کانون مهدویت تسنیم

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کانون مهدویت تسنیم

سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:

نویسندگان

۱۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم


حضرت مهدی (عج): برای فرج و ظهورم بسیار دعا کنید که گشایش امور شما در آن است.



مولای من! یا صاحب العصر و الزمان (عج):

آقا! دوباره مــثل هـمان سال‌های پیــش        امـسـال هـم، بـدون تـو تحویل گـشته است

یک سین کم گذاشــته‌ام روی سُفــره‌ام        این سفره با سلام، به تـو، تـکمیل می‌شود

خوش آن دمی که بهاران، قرارمان باشـد       ظـهــور  مــهـدی  زهــرا،  بــهارمــان  بـاشـد

روزهــا نو شـده کهـــنه‌تر از دیـــروز است       گَــر کـنـد یـوسـف زهـرا نـظـری، نــوروز است

لحـــظه‌ها در تــپش تــاب و تــب آمـدنش       آسمان، چـشم به راه قدمش، هر روز است

ای خدا! کـاش بود، سال نواَم عـید فـــرج       کــه نگاهـــم نــگــران، مـنـتـظـر آن روز است


ای عابر بزرگ که با گام‌های تو ... از انتظار پنجره تجلیل می‌شود، تا کی سکوت و خلوت این کوچه‌های سرد، بر چشم‌های پنجره تحمیل می‌شود؟ آیا دوباره مثل همان سال‌های پیش امسال هم بدون تو تحویل می‌شود؟ بی‌شک شبی به پاس غزل‌های چشم تو، بازار وزن و قافیه تعطیل می‌شود، «آنروز هفت سین اهورایی بهار موعود! با سلام تو تکمیل می‌شود».


بهار همه‌ی طراوتش را مدیون یک گُل است: گُل زیبای نرگس

اللهم عجل لولیک الفرج

  • مدیر سایت

بسم الله الرحمن الرحیم



حضرت زهرا سلام الله علیها در لحظات آخر عمرشان شروع به گریه کردند و به امام علی علیه السلام فرمودند:

«اَبکِی لِما تَلقَی بَعدی؛ می‌گریم برای مصیبت‌هایی که تو بعد از من خواهی دید».

بحار الانوار؛ 218/ 43


شهادت امّ ابیها، حضرت زهرا (س) تسلیت باد.

در این شب عزیز، تسنیمی‌ها را از دعای خیر فراموش نفرمائید.

«یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعائی نکنیم»


التماس دعا

  • مدیر سایت

بسم الله الرحمن الرحیم


|کار باید تشکیلاتــی باشد|




سلامٌ علیکم

"کار تشکیلاتی را یک نیاز دانشجو می‌دانم و می‌تواند دانشجو را از افتادن در گرداب‌ها و منجلاب‌های مختلف نجات دهد"

این سخن از مقام معظم رهبری آنقدر توجه‌مان را جلب کرد که ما را به سمتی بُرد که بخش مطالبات رهبری را به کار تشکیلاتی اختصاص دهیم، باشد که مورد قبول امام زمانمان و رهبر عزیزمان قرار بگیرد. ان‌شاءلله این بخش به صورت سیر مطالعاتی ادامه خواهد داشت.

"هیچ کاری بدون تشکیل پیش نمی‌رود"

تشکیلات یکی از فرایض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال می‌کنند. تشکیلات یعنی نظم، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره‌یی کارکردن؛ این معنای تشکیلات است. این چیزی است که نه فقط بد نیست؛ بلکه یک چیز خوب و بلکه یک چیز ضروری است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی‌رود. انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد. 1

طبیعى است که اساس کار، تشکیلات است. شکى نیست که تا تشکیلاتى نباشد، هیچ‏ چیزى بر اساس آن نمی‌‏شود بنا کرد؛ لیکن در ایجاد تشکیلات نباید خیلى معطل ماند.

بدون سازماندهی، بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمیرود. نخیر، بنده معتقد به نظم سازمانی هستم؛ اما معتقدم که این نظم سازمانی نباید ما را از هویت خودمان خارج کند.

باید توجه داشته باشید که در همه‌کار، ساز و کار تشکیلاتی و اداری نقش مهمی دارد. این نه به معنای گم شدن در هفت توی بوروکراسی و دیوان‌سالاری است، بلکه به معنای بودن تشکیلات، بودن مسئول و وجود یک مرکز فکر است.

نکته‌ی دیگر، کار جمعی، تعاون و همکاری با یکدیگر و همت بلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با همتِ بلند نگاه کنند. مسائل گوناگونی وجود دارد که اینها را باید در سطح دنیا دید، در سطح جهانی باید مشاهده کرد، نه در سطح منطقه‌ای، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در سطح کشوری یا در سطح ولایتی و استانی ببیند. مسائلی وجود دارد که اینها را باید در آفاقِ صد ساله و صد و پنجاه ساله دید، نه در یک افق محدود پنج ساله و ده ساله و کمتر. اینها همت بلند لازم دارد؛ نگاه بلندهمتانه به مسائل گوناگون. این دانش‌آموز یا این دانشجوئی که شما امروز دارید تربیت میکنید، چند صباح دیگر یک استاد است، یک مدیر فعال است، یک کارشناس برجسته است، یک عنصر مؤثر در حرکت سیاسی جامعه است؛ چند صباح دیگر این وجود مؤثری در جامعه خواهد بود. این را آنجوری تربیت کنید که با این همتِ بلند بار بیاید.

ما اعتقادمان این است که بهترین راهی و برترین حربه‌ای که می‌تواند این راه را باز کند و هدایت الهی را و هدایت انقلابی را در ذهن‌ها و جان‌ها بنشاند و به میوه بیاورد مثمر کند، یک تشکیلات است یک تهذیب است. این اعتقاد ماست، ما عقیده داریم که اگر چنانچه کسانی بخواهند در خارج از کشور برای انقلاب کار کنند و اینها متشکل نباشند، مجتمع نباشند. نخواهند توانست – از لحاظ کیفیت، از لحاظ کمیت- آن کاری را بکند که یک گروه متشکل انجام خواهد داد. 2



1.مصاحبه با روزنامه اطلاعات 1360/11/27

2. اعضای واحد تبلیغات خارج از کشور جزب جمهوری 1361/9/18

واحد خواهران


  • شورای مرکزی

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه‌ای از عملکرد "کانون مهدویت تسنیم" در ترمی که گذشت:





ادامه شمارۀ قبل؛

19. جلسات آشنایی با خوابگاهیان:

هفته‌ی دوم مهرماه در شب عید غدیر، 2 نفر از خواهران تسنیمی به محل خوابگاه جدیدالورودها به منظور آشنایی با دانشجویان جدیدالورود، ارتباط‌گیری، پاسخ به سؤالات آن‌ها و بررسی ضعف‌ها و مشکلات خوابگاه رفته و بعد از آن برای حفظ ارتباط و جذب، گروهی با 52 عضو در تلگرام ایجاد شد.

در شام عید غدیر نیز جلسه‌ای با حضور خواهران تشکل‌ها و کانون‌ها برای طرح ضعف‌ها و مشکلات خوابگاه و بیان ضرورت کار در خوابگاه و بر دانشجویان جدیدالورود گرفته شد.

هفته‌ی سوم مهرماه (19مهر) نیز جلسه‌ای با دبیر کانون مهدویت تسنیم  و اعضای کانون‌ها و تشکل‌ها برگزار شد. در این جلسه به ضرورت وحدت تشکل‌ها به منظور اقدامات فرهنگی و یکسان‌سازی اهداف با وجود اختلافات جهت رسیدن به یک نگاه مشترک پرداخته شد.

هفته‌ی دوم مهرماه، اردوی یک روزه‌ی کاشان و هفته‌ی سوم مهر ماه اردوی یک روزه‌ی قم و جمکران به منظور جذب دانشجویان جدیدالورود برگزار شد. افراد به همان گروه تلگرامی دعوت می‌شدند. بهترین بازخوردها بعد از این 2 اردو بود؛ چرا که شبی با آن‌ها در خوابگاه بودیم و بعد از آن اردوها برگزار شد، همزمان حفظ ارتباط به صورت شخصی و جمعی در فضاهای اجتماعی هم بود. همین  امر باعث ایجاد اعتماد بین دانشجویان جدیدالورود و بیان مشکلات و مسائل شخصی در خوابگاه و مسائل درسی شد. طبق همین آشنایی‌ها و شناسایی‌ها، افراد را مطابق با توانایی‌هایشان به تشکل‌ها و کانون‌ها از جمله بسیج و تشکل تحکیم وحدت و کانون مهدویت وارد کردیم.

6 جلسه حضوری و 2 جلسه مجازی در مورد زنان و ضرورت پرداختن به این مسئله، طرح‌ها و قالب‌های پیشنهادی با حضور خواهران تسنیمی طی ماه‌های آبان لغایت بهمن برگزار شد.

 1 بهمن‌ماه 94 جلسه‌ای در گلستان شهدای اصفهان با حضور 2 نفر از خواهران تسنیمی و 2 نفر از خواهران کانون تمیم و کانون انتظار در مورد چرایی کار فرهنگی و چرایی کار برای امام زمان و افزایش محبت به امام و تبیین اندیشه‌ی غدیر برگزار شد. قبل از آن نیز 2 جلسه مجازی پیرامون همین بحث بین خواهران تسنیمی برگزار شده بود.

در ماه‌های آذر و بهمن جلساتی با حضور دانشجوی خارجی پیرامون جایگاه و رسالتی که در این برهه از زمان به دوش آن‌هاست و نقشی که در این لحظه  از تاریخ دارند، ضرورت و چگونگی کار برای ظهور امام زمان (عج)، نقش زنان سوری و لبنانی در ترویج چنین فرهنگی، لزوم ترویج اندیشه‌ی شیعی و تبیین آن در سوریه، نقش رهبر و ایران در ترویج چنین روحیه و فرهنگی در سوریه و لبنان و حتی دنیا و ... برگزار شد. طی این جلسات کتاب ‌هایی معرفی و صوت‌هایی در اختیار قرار می‌گرفت.

در شبکه‌ی مجازی تلگرام، در گروه‌های کانون‌های مهدویت استان‌های دیگر با نفی کپی مطالب زیاد و تکراری، به ضرورت کار برای ظهور حضرت حجت (عج)، چرایی و چگونگی آن با طرح سؤال  و دعوت دوستان به فکر و مباحثه پرداخته شد. هر جلسه متناسب با همان مطلب صوت و کتاب معرفی می‌شد.


این‌ها شرح کوتاهی بود از فعالیت‌های "کانون مهدویت تسنیم" در راستای ظهور حضرت حجّت (عج) باشد که مورد توجّه امام عصر ارواحنا فداه قرار گیرد. ان‌شاءلله


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



  • مدیر سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

در دوره‌های تاریخ، با تغییر شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تدریج تعاریفی که انسان از خودش دارد نیز تغییر می‌کند. در دنیای جدید تعریف انسان تنها به موجودی با نیازهای ساده‌ی انسان‌های نخستین مثل خوراک، پوشاک، نسل‌آوری و ... محدود نمی‌شود و روز به روز این تعریف پیچیده و گسترده‌تر می‌گردد. بدیهی است که به تبع آن تعریف زن و مرد هم متفاوت می‌شود.

 امروزه زن به حضور در جامعه در موارد مختلفی چون تحصیل نیاز دارد و در جامعه نیز نیازهایی پدید آمده که نقش زن در رفع آن‌ها مطرح می‌شود. حال سؤال این است که با این شرایط باید در گذشته ماند و با همان تعاریف با زن برخورد کرد و یا تسلیم زندگی مدرنیته شد و آن طور که غرب تعریف می‌کند با زن ارتباط برقرار کرد؟

قطعاً هیچ یک از این دو نمی‌تواند موجب شناخت هویت زن و تعامل صحیح با او شود و لذا هر دو می‌تواند بحران‌ساز باشد. چرا که زنان،  مادران جامعه‌اند و مادران عقاید، تفکرات، اخلاقیات و به دنبال آن نحو‌ه‌ی عمل یک جامعه را شکل می‌دهند. پس اگر آن‌ها درست عمل نکنند حیات یک جامعه به خطر می‌افتد.

مطالب برگرفته از کتاب زن آنگونه که باید باشد از استاد طاهرزاده

  • شورای مرکزی

·  بسم الله الرحمن الرحیم

بهترین راه برخورد با رنج‌ها، انکار و غفلت نیست؛ بلکه علاقه پیدا کردن به زجر کشیدن در راه خداست/ قبل از شنیدن دستورات خدا، تشنۀ دستورات خدا شویم /اگر انسان دنیا را شیرین ببیند، دین را تلخ می‌بیند «مبارزه با نفس» جزء لاینفک حیات انسان است و الّا یا حیوان بود یا فرشته! / همۀ نعمت‌های دنیایی که از خدا گرفته‌ایم، باید پس بدهیم.

                               راه صحیح متقاعد شدن به دینداری، شناخت واقعیت دنیا و حیات انسان است.

                               


گاهی از اوقات ما نباید به متقاعد بودن خودمان برای دینداری نگاه کنیم، بلکه باید همه چیز را از نو بسازیم. شاید اشکالی در مراتب متقاعد شدن ما وجود داشته باشد. اگر مراتب متقاعد شدن ما برای دینداری درست انجام نشده باشد، مشکلاتی پیش می‌آید که چنین علائمی دارد: کاهل نمازی، کندی در سیر و سلوک الی‌الله و اطاعت از خدا. یعنی ایمان هست، اما عمیقاً متقاعد نشده‌ایم.

بسیاری از کسانی که دینداری برایشان سخت است، به دینداری عمیقاً متقاعد نشده‌اند. این افراد منکر خدا، پیغمبر (ص) و بهشت و جهنم نمی‌شوند ولی هنوز چنین سؤال‌هایی هم در ته دلشان هست که «چرا این دستور و آن دستور به ما داده شده است؟» عدم متقاعد شدن در مورد این سؤال‌ها باعث می‌شود به حرف دین درست گوش نکنند.

در اینجا ما بحث را از «ایمان به غیب» دین شروع نکرده‌ایم، بلکه از درست دیدن واقعیت شروع کرده‌ایم.

چرا باید ابتدا از شناخت واقعیت دنیا و حیات انسان شروع ‌کنیم؟/ قبل از شنیدن دستورات خدا، تشنۀ دستورات خدا شویم.

ما می‌خواهیم قبل از اینکه دستورات خدا را بشنویم، خودمان را محتاج دستورات خدا ببینیم. قبل از اینکه پیامبران خدا با ما حرف بزنند، درد و نیازمندی خودمان به طبیب را درک کرده باشیم. اگر طبیب بیاید و احوال ما را بپرسد، در حالیکه ما هنوز هیچ دردی در خود احساس نمی‌کنیم، ممکن است به طبیب بخندیم و کار او را جدی تلقی نکنیم. اما اگر به تشنگی رسیده باشی، قدر زلال زمزم دین را درک می‌کنی و لذت می‌بری و از آن نوش جان می‌کنی.

اگر به کسی که ضرورت و نیاز خودش به دین را نفهمیده، دین را عرضه کنی، می‌گوید من برای چی باید دینداری کنم؟! آنوقت چون سؤال این فرد، معترضانه است؛ اگر جواب صحیح هم بشنود، غالباً دوست ندارد متقاعد شود. اگر به کسی که هنوز با درک رنج‌های دنیا تشنه دین نشده است، بگویی نماز بخوان! می‌گوید: برای چی نماز بخوانم، اصلاً خدا چه نیازی به نماز من دارد؟ انسان باید ابتدا یک دردی پیدا کند و بعد به او بگویند مرهم درد تو، نماز است. او با اشتیاق می‌پرسد: چگونه، چطوری؟ و راحت با جان و دل می‌پذیرد.

شیطان دنیا را شیرین جلوه می‌دهد. اگر انسان دنیا را شیرین ببیند، دین را تلخ می‌بیند.


صوت این قسمت جهت دانلود به‌زودی گذاشته می‌شود.


  • شورای مرکزی

بسم الله الرحمن الرحیم





غربال آخرالزمان و شرایطِ قبل از ظهور به‌گونه‌ایست که ما در مقام تشخیص مورد امتحان قرار گیریم. پس لازم است مقدمات تشخیص درست را در قلبمان ایجاد کنیم و مقدمات تشخیصِ غلط را در خود از بین ببریم.


امتحانات الهی گاهی معطوف به "قلب" انسان، گاهی معطوف به "عمل" انسان و گاهی معطوف به "قدرتِ درک و تشخیص" اوست. وقتی انسان در عرصه عمل مورد امتحان قرار می‌گیرد معلوم خواهد شد تا چه حدّ به انجام طاعات و ترک معاصی پایبند است. ولی آنچه معمولاً مورد غفلت است امتحاناتی است که معطوف به قدرت درک و تشخیص است. خیلی‌ها فکر می‌کنند چون تشخیص‌شان این بوده پس معافند که طبق آن عمل کنند در حالی‌که باید دید چرا به این تشخیص رسیده است و آنجا مؤاخذه خواهد شد.

وقتی قلب انسان و مرکز گرایش‌های او در معرض امتحان الهی قرار می‌گیرد میزان ایمان او و تعلق او به پرودگار و خوبی‌ها و یا میزان تعلقات نفسانی انسان مشخص خواهد شد. مثلاً هرگاه در موقعیتی دچار ترس شدیم درحالی‌که نباید می‌ترسیدیم و باید به خدا توکّل می‌کردیم، در چنین موقعیتی باید بفهمیم که در قلبمان مشکلی وجود دارد.   وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ 1

واقعیت اینست که بدلیل تودرتو بودن و پیچیدگی‌های قلبِ انسان، اغلب نمی‌توان فهمید، در قلب چه می‌گذرد و برای ما معلوم نمی‌شود که گرایش‌های قلبی‌مان تا چه حدّ دارای بیماری و ضلالت است. مثلاً براحتی نمی‌فهمیم که در قلب ما تکبّر وجود دارد و اغلب تا وقتی تکبّر تمام قلب ما را فرا نگیرد به وجود آن در قلب پی نمی‌بریم. گاهی انسان بدی‌ها را در قلب خود پنهان کرده یا آنها را توجیه می‌کند. حتی گاهی مکر نفس سبب می‌شود، بدی‌ها را تفسیر به خوبی کرده و آن‌ها را زیبا و مطابق با خواست خداوند جلوه می‌دهد. پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در "عرصه عمل" و یا در "عرصه درک و تشخیص" قلب خود را مورد مطالعه قراردهیم. مثلاً وقتی بی‌رغبتی و بی‌میلی نسبت به نماز در خود می‌بینیم، باید بفهمیم که در قلبمان اتفاقی افتاده و مشکلی بوجود آمده است. وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاةِ قامُوا کُسالی‏ 2

در واقع هرگاه امتحانات الهی معطوف به "عمل" و یا "قوّه تشخیص" انسان است، می‌توان گفت این امتحانات بطور غیر مستقیم معطوف به قلب و گرایش‌های انسان است. اگر انسان توجه به قلب خود داشته باشد در پسِ این امتحانات می‌تواند قلب خود را محک زده و به امراضِ قلب خود پی ببرد. به‌طور مثال وقتی خوارج به کشتن یک زنِ باردار با آن وضع فجیع اقدام کردند، باید از رفتار خود در صحنه عمل می‌فهمیدند که در دلشان خدا نیست. از این عمل پلید باید به پلیدی قلب خود پی‌میبردند. فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ 3


1. بقره / 155

2. نساء/ 142

3. بقره/ 10


دانلود صوت قسمت سوم آخرین وظایف منتظران


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة‌بن‌الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  • مدیر سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

فکر میکنم که اگر بتوانیم در فکر و عمل به یکدیگر نزدیک شویم، کار با اثر گذاری بیشتری انجام می‌شود. بخاطر همین متن زیر موضوع تفکری است. 

حادثه‌ها برای آینده درس‌هایی نهفته دارند که باید در آن‌ها اندیشید. وقتی در ایام انتخابات فکر می‌کردم که کار بهتر چیست و نتیجه را هم به افراد دیگر اطلاع می‌دادم متأسفانه همچنان وقار ریش سفیدی در برابر حقیقت و واقعیت اثر گذاری بیشتری دارد. همین که در انتخاب لیست اصولگرایی جنبش دانشجویی استان باید پیروی تصمیم عده‌ای خود اصولگرا خوانده! می‌بود می‌شد به لیست مورد اعتماد، با نگاه بی‌اعتمادی نظر کرد!

اما این موضوع حرف من نیست. همیشه در انتخابات عده‌ای پیروز می‌شوند و مسئولیت کار را برعهده می‌گیرند و مسیر پیش می‌رود. آنچه که مشکل امروز ماست این است که دو ماه کارهایمان تعطیل و به بعد از انتخابات موکول می‌شود و هر دو سال یکبار این کار را ادامه میدهیم. البته خوب عده‌ای هم باید در این زمینه فعالیت بکنند ولی اینگونه نیست که هیچ کاری نداشته باشیم جز این. انتخابات هم تمام شد. قطعاً دشمن به برخی از اهدافش رسیده است و نفوذ در رکن تصمیم سازی کشور صورت گرفته. در کم و کیفش جای بحث هست و البته قطعاً تلاش دوستان و آگاهی بخشی آن‌ها از هزینه‌هایی که در آینده ممکن بود بپردازیم، کم کرده است. اما امروز تکلیف چیست؟

در پروژه‌ی دشمن اثر گذاری بر این انتخابات هم یک مرحله بود. مرحله بعدی و گام بعدی کجاست؟

فعالیتی که بیشتر باید ما را به خود مشغول بکند چیست؟

از فردا باید به کدام نقش عمل کنیم؟

دشمن از طریق وفادارانش به دنبال چه چیزی است تا ما برای آن قسمت خود را آماده کنیم؟

و ...


  • دبیر کانون

بسم الله الر حمن الر حیم

خلاصه‌ای از عملکرد "کانون مهدویت تسنیم" در ترمی که گذشت:




ادامه شمارۀ قبل؛
13. کارگاه مهارت‌های ارتباطی:

این کارگاه در روز سه‌شنبه 1 دی‌ماه 94 با حضور گران‌قدر استاد پورشا نظری و جمع کثیری از دانشجویان از ساعت 15:30 در تالار طباطبایی دانشکده پزشکی طی 2 ساعت برگزار شد که داشتن رفتار جرأت‌مندانه مهم تلقی شد و عنوان شد که در ابتدا باید ارتباط با خود را یاد بگیریم بعد با دیگران. طبق نظرسنجی این کارگاه خوب تلقی شد.

14. کارگاه خودشناسی:

این کارگاه در روز جمعه 4 دی‌ماه 94 با حضوراستاد ارجمند، حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در محل تالار طباطبایی دانشکده پزشکی برگزارشد. هدف از تشکیل این کارگاه ایجاد نیاز و زمینه‌های شناخت واقعی و درست دین اصیل و ارائه خط سیر کلی دین بر اساس اندیشه‌های استادصفایی حائری بود. این کارگاه از دید شرکت‌کنندگان در جلسه، راهبردی و مفید ارزیابی شد.

15. کارگاه حقیقت و انتظار:

این کارگاه در روز پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه با حضور حاج آقا عابدینی در مجاورت مسجد مقدّس جمکران و با حضور جمعی از خواهران و برادران فعال مهدویت کشور برگزار گردید. استاد با تبیین «حقیقت دوران غیبت و حقیقت دوران ظهور» به بررسی تکلیف ما در دوران غیبت و برای دوران ظهور پرداختند. همچنین با بیان چیستی و چگونگی «فرج شخصی» در زمان غیبت، ارتباط و لقای حقیقی با امام را تلاش در جهت محقق ساختن فرج شخص دانستند. مخاطبان، در پایان جلسه با نگاهی نو به ارتباط و لقای امام و همچنین اعمال صالح و ارتباط با آن با حقیقت وجود امام، برنامه را بسیار مؤثر و مفید ارزیابی کردند.

16. کارگاه آموزش تشکیلات:

این کارگاه در روز جمعه 16 بهمن‌ماه 94 با حضور استاد مهدی تلوری در مجاورت مسجد مقدّس جمکران و با حضور جمعی از خواهران و برادران فعال مهدویت کشور در راستای توانمندسازی تشکل‌های دانشجویی طی 6 ساعت برگزار گردید. استاد در خصوص اهداف تشکیلات و مدیریت تشکیلات مطالب متنوعی را بیان نمودند. ایشان 5 عنصر را در هر سازمان (نیروی انسانی، ساختار تشکیلاتی، فناوری، اهداف استراتژیک و فرهنگ سازمانی) مؤثر دانسته و عنوان داشتند: عنصر کسی است که توان تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری داشته باشد، خود جوش باشد و با حرکت خود دیگران را به حرکت وا دارد. در پایان کارگاه، دانشجویان خود را در سطح کاملاً مسلط، ارزیابی نمودند.
 

17. دورۀ آموزشی حرکت:
کارگاه حرکت بر اساس کتاب رشد و مسئولیت و سازندگی استاد صفایی حائری در 9 جلسه توسط استاد اسکندری برگزار شد، که مخاطبین آن دبیران و اعضای کانون‌های مهدویت استان اصفهان که در مورد مباحثی مانند رشد و خسران و مسئولیت و ... عنوان شد که خلاصه‌ای از آن ارائه می‌شود: دانایی و دارایی و توانایی‌هایی که عامل رشد آدمی می‌شوند همانند جسم بی‌جان نیستند در گوشه‌ی انبار که هر گاه لازم بود مورد استفاده قرار گیرند. این‌ها در میدان ذهن و جان رژه می‌روند و جلوی چشمان آدمی قدم می‌زنند  و انتظار عمل دارند. آدمی اگر ارزش خود را بشناسد، خریدار و بازار مخصوص به خود را نیز می‌شناسد. آنگاه واقف است به آنچه می‌فروشد و آنچه در قبال آن فروش به دست می‌آورد. آنچه به دست می‌آورد باید به وسعت وجودی وی بیافزاید و گرنه هر چیزی غیر از این زیان است و ضرر.

18. جلسۀ خواهران در بازگشت از جمکران:

این جلسه در روز جمعه 16 بهمن‌ماه 94 در هنگام بازگشت از اردو در اتوبوس برگزار شد. در این جلسه پیرامون ارزش زن، ضرورت حفظ سرمایه‌ی حیا در روابط دختر و پسر، ضرورت بصیرت و لازمه‌ی آن، چگونگی ثبات قدم در کار فرهنگی و اثرگزاری کار و... صحبت شد. این جلسه بازخورد بسیار خوبی در برداشت و بسیار مفید ارزیابی شد.

سایر فعالیّـت‌ها و عملکردهای کانون را در شمارۀ بعدی دنبال کنید.

 
جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  • مدیر سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

حیا در یک جامعه موجب متانت رفتار می‌شود، گوهری ممتاز است و خود به خود به جریانِ مقاومت کمک می‌کند. باید بدانیم چرا نظام سلطه از این پدیدۀ متین و ارزشمند (حجاب و حیا) این‌قدر واهمه دارد، مطالب زیر خلاصه‌ای است از کتاب حیا از دکتر بانکی‌پور، سعی‌مان بر این است این سیر ادامه‌دار باشد. ان‌شاءلله مورد توجّه امام عصر ارواحنا فداه و الگویمان حضرت زهرا (س) قرار گیرد.



حیا در لغت به معنی "شرم" می‌باشد و قبل از عمل ایجاد می‌شود. حیا یعنی محدودیت و در تنگنا قرار گرفتن نفس در ارتکاب به محرّمات شرعی، عقلی و عرفی از ترس نکوهش و سرزنش. عدّه‌ای می‌پندارند که حیا معنای تقوا را می‌دهد اما این دو در معنی متفاوتند.

تقوا: اجتناب از گناهان شرعی

حیا: اجتناب از آنچه عقل و عرف آن‌را زشت می‌دارند.

تعاریفی از حیا:

*حیا شرمی برخاسته از ادراک خوبی‌ها و بدی‌های اختیاری، نیرویی مهارکننده و نظم دهنده، که رفتارهای روانی و فیزیکی انسان را بر اساس شرع و عرف تنظیم می‌کند.

*خویشتن داری ارادی فرد در انجام اعمال خلاف شرع و عرف

*ویژگی‌ای که باعث می‌شود فرد نسبت به وقوع کاری که آن‌را زشت می‌داند نوعی احساس بازدارنگی یا ناراحت کننده داشته باشد.

*قدرتی است که انسان را از کارهای خلاف باز می‌دارد و اگر انسان کار خلافی انجام می‌دهد موجب شرمندگی او می‌شود.

تعریف امام صادق (ع) از حیا: حیا نوری است که جوهر آن، سینه‌ی ایمان است و یک حالت بازدارندگی و خویشتن‌داری در برابر هر چیزی که با توحید و معرفت ناسازگاری داشته باشد.

مادّه و جنس حیا: نور، خصلت، قدرت، وقار، غریزه و ترکیبی از عفّت و ترس

اثر حیا: انزوا، انقباض، گرفتگی، دوری گزینی و ایجاد جوشش

نتیجه: ترک عمل، بازدارندگی، جلوگیری، پرهیز از زشتی‌ها و عقب نشینی مدّبرانه


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة‌بن‌الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم


  • مدیر سایت